piątek, 31 października 2014

Mormon z Zamojszczyzny

Jestem niezmiernie ciekawy pochodzenia mojego nazwiska Mormon, pisze Czytelnik. Spotykam się czasami z pewnym rozbawieniem osób, którzy pytają mnie, ile mam żon. Rodzina mojego ojca pochodzi z Zamojszczyzny.

Warto by wiedzieć, od jak dawno nazwisko to funkcjonuje w księgach metrykalnych, albowiem ruch mormoński jest ledwie XIX-wieczny i jeśli – dajmy na to – nie ma dowodów, że pański przodek nie wrócił z Ameryki (gdzie, załóżmy, mieszkał w stanie Utah) i nie przywiózł stamtąd wieści o mormonach, to przychylałbym się do najprawdopodobniejszej interpretacji etymologicznej, mianowicie pochodzenia nazwiska od rzeczownika marmur.  Ale w gwarze istniał też czasownik marmolić – guzdrać się, wahać się, co dało początek takim nazwiskom, jak Mormul, Mormol, Mormel. Tu też istniało źródło modyfikacji słowotwórczej.
Dziś nazwisko Mormon nosi 37 Polaków, a mieszkają głównie w Lublinie, Hrubieszowie i Zamościu i okolicach.   

Brak komentarzy: